Front- & Backstage

Het ijzer smeden wanneer...

Magnetica.jpg

Onze benen zijn nog niet gerecupereerd van de Gentse Feesten en ze worden alweer zwaar op proef gesteld. Hoe men het muzikaal ijzer moet smeden wanneer het heet is bewees men opnieuw in Oudenaarde tijdens de laatste dag van de 2019 Brouwerijconcerten aldaar.

De vijfde dag van deze zomerreeks tribute concerten  stond in het teken van rock, stevige rock. Na Look Sharp (Roxette), Nutbush (Tina Turner), A-Muse (Muse), Prozak (De Kreuners)  bracht de organisatie een goede brok heet metaal naar de binnenkoer van de brouwerij, meer bepaald de tribute band Magnetica.  

Kevin.jpg              

Magnetica is een tribute band van het immens populaire Metallica. Ontstaan in Aalst anno 2009 kende deze band een paar  bezettingen en leidde uiteindelijk de dag van vandaag  tot een sterker team met een drive voor professionaliteit en perfectie zowel in hun muziek als shows. Magnetica kreeg  verdiend de onderscheiding Best Metallica tribute of the Benelux, een hele eer.

Hoogwaardigheidsbekleders  en prominenten met metaalglans stonden vooraan om iets meer dan een glimp op te vangen van deze bijzondere ijzersmeders. Bijna twee uur worden we verhit  met  klassieke en nieuw Metallica werk. "Fade to black”, “Master of puppets”, Blackened”, Battery”, “One”,  “Enter Sandman”, “Whishy in the jar” (Thin Lizzy cover), “Hit the lights” en als laatste “Seek & destroy”. We misten toch wel hun superhit “Nothing else matters” al was het maar als rust pauze zeg maar. Jan en Piet publiek reageerde zowat hetzelfde (met verplichte moshpit) als bij a real Metallica optreden mede door de pyrotechnische elementen die verwerkt werden in de show.

Leden band zijn: Kevin Spruyt (leadzang/gitaar), Nessim Sakka (gitaar), Tomas Wellekens (bas), Sven De Bruyne (drums).

 

Klik op de videolink hieronder voor een fotoreportage

 

Artikel en foto’s: De Clercq Marc

0
0
0
s2smodern

Gentse Feesten dag 10

Killer_Queen.jpg

Op deze laatste dag van de Gentse Feesten planden we slechts drie groepen in onze namiddag en avond. Het is deze week meermaals gebleken dat plannen maken en opvolgen ons niet zo best lukt. Niet geheel tegen onze zin.

Allereerst wilden we om 16.00 op de Korenmarkt meer bepaald naar Stunning Suzy. Het is altijd een beetje thuiskomen in Gent hoorden we bij aankomst, Joep de bassist, van de band zeggen. Meer dan een half decennia staan ze hier op onze Gentse podia en dat kan maar één ding betekenen. Ze zijn steengoed en ze komen graag terug. Stunning Suzy is een classic rock coverband afkomstig uit zuidoosten van Nederland. Met een niets aflatende energie beuken zangeres Karin Hoeben en band op de Korenmarkt in maar wij zijn niet van een kleintje vervaard en is voor ons een makkie. Tenslotte zijn we Gentenaars, niet? Op het menu stonden overbekende hits van "Lets Zeppelin", "Deep Purple", "Uriah Heep", "The Rolling Stones", "The Sweet", "The Who", "Joe Walsh" en zo verder. Heel wat top rocknummers en moet het mag gezegd zijn, Stunning Suzy doet dit met een verbazende precisie en gedrevenheid. We misten wel de 2e gitarist Bryan Bos dit jaar. Ook toetsenist Joris Janssen is er niet meer bij en maakte plaats voor Ray Groothuis op Hammondorgel. Iets wat de band extra mogelijkheden geeft. Denk bvb maar aan Deep Purple nummers. Het was Ray’s vuurdoop met Stunnig Suzy, eentje die zeker geslaagd mag genoemd worden. Naast zangeres Karin Hoeben zagen we ook haar man Gijs (gitaar), Joep Vullings (bas), Niels Van Lierop (drum) en nieuwkomer Ray Groothuis. Een perfecte band voor een rockfeestje.

Stunning_Suzy_2.jpg

Een band die we zeker wilden zien, voornamelijk omdat we nogal Johnny Cash fans zijn, was The Man in black. Je begrijpt het al The Man in black is een Johnny Cash tribute band en brengt uitsluitends liedjes van deze laatste maar ook van June Carter diens vrouw. Normaal is deze tribute band slechts een trio maar voor deze gelegenheid op het St Baafsplein werd de band bijgestaan door contrabassist Karel Algoed en drumster Annebelle Dewitte. De diepe warme stem van Geert Bouckaert ligt we heel dicht bij die van Johnny Cash. Ook de typische Cash geluiden op zowel elektrische als akoestische gitaar zijn er allemaal aangevuld door zangeres Charlotte De Mey die de rol van June Carter voortreffelijk op zich nam. Tussendoor staat Geert zichzelf ook nog eens bij op mondharmonica.The man in black brengt een overzicht van de carrière van de één van de grootste countryzangers met een twintigtal hits. Alleen jammer dat onze favoriet “Hurt” en één van Cash’s laatste hits er niet tussen zat. Verrassing achteraf in een gesprek met zanger Geert Brouckaert dat hij op de Muide woont en ze hem wel eens “de Johnny Cash van de Muije“ durven te noemen. Bij de één is het een beetje thuiskomen, bij de ander een thuismatch. Het moet hier toch goed zijn in Gent.

Man_in_black.jpg

Door enkele toevalligheden werden de plannen omgegooid en  bleven we op St Baafs voor de “next act” Lapdogz genaamd. Lapdogz is een nevenproject zeg maar van Gents muzikant/entertainer Kurt Burgelman meest gekend van Biezebaaze en Partie Party. De band zou ongeveer anderhalf jaar terug ontstaan zijn en telt nu vijf topmuzikanten. Na eind vorig jaar hun première in theather Scala gevierd te hebben brachten ze een half jaar terug een eerste  CD “In living color” uit. Lapdogz brengt, zoals ze zelf zeggen, Engelstalige pop rocksong met een hoek af maar daar zijn we niet echt akkoord mee. Volgens ons is die hoek er nog steeds aan in die mooie rocky songs wanneer we naar de CD luisteren.

Lapdogz wisselt gekende covers af met eigen werk. "Sweet home Alabama", "Sweet child of mine", de eerste single “Barcelona” kwamen al snel aan bod waarna we ook konden geniet van Twoo Evils. Een aparte bewerking van de The Police song “Roxanne” en misschien was hier wel “een hoek af” maar toch mooi. Een door het publiek duidelijk gesmaakt optreden. De bandleden naast Kurt Burgelman
waren Katleen Van den Bossche (zang), Tom Kullmann (gitarist), Gunther "Gunnie" Callewaert (Hammond orgel) en Jen Bernon  (drum).

Lapdogz.jpg

Als laatste en zeker niet de minste van de dag was de uit Engeland overgekomen Queen tribute band. Killer Queen genaamd. Dat dit hun derde optreden is zal wel niemand verbazen en we vragen ons nu reeds af hoe het zit met volgend jaar omdat in 2020 hun 20 jarig bestaan viert. Killer Queen omschrijven is niet moeilijk, ze zijn zowat de beste Queen tribute van gans Europa en toeren dan ook van het ene land naar het andere. St Baafsplein kreeg wat het ervan verwachtte. Een wervelende show met de meeste hits op een plateau aangeboden, soms een medley van enkele hits, soms de hits apart. De band probeert en slaagt erin de werkelijkheid zoveel mogelijk te benaderen zowel op visueel als muzikaal gebied. Echt top en een waar genot om zoveel favoriete Queen songs op dergelijke wijze in een non-stop show mee te maken. En toen, toen gingen we naar huis met “We are the champions” dat bleef nazinderen.

Klik op de videolink hieronder voor een fotoreportage

Artikel en foto’s: De Clercq Marc

0
0
0
s2smodern

Gentse Feesten dag 9

Prima_Nocta.jpg

Op de voorlaatste dag van de Gentse Feesten lopen we met natte voeten rond en we zullen niet alleen geweest zijn. De kots van afgelopen dagen zal nu ook wel weggespoeld zijn. Deze dag stond meer in het teken van schuilen voor onze apparatuur dan zoals gewoonte rond te springen om het ideale shot te zoeken.

Gewapend met de paraplu in de ene hand en camera in de andere en in de gietende regen waren we net op tijd voor het eerste nummer van Checkpoint Charlie, gelukkig. Ondanks dat deze groep slechts een paar jaar geleden ontstond zijn ze goed op weg een gevestigde waarde te worden. Show en muziek, passen perfect bij elkaar. Met een nooit afnemende energie brengt Checkpoint Charlie hun show maar "sterven" toch een beetje op ’t allerlaatst op het podium. Het mag wel iets harder zijn soms en dus is het gitaarwerk van de enige echte Bart Peeters nooit ver weg. Manusje van alles Bart Rens zingt de sterren van de hemel en heel even hebben we gedacht dat hij het ook kon doen stoppen met regenen. Gitaar, keyboard en stem zijn de voornaamste. We mogen natuurlijk ook drummer  Uli Van Obberberghen en Gunther Gerlo, de drijvende krachten acht de band niet vergeten. Tophits van “The Police”, “U2”, “Green Day”, “Pear Jam”, “Editors”, “Coldplay”, “Depeche Mode”, “Muse” (Knights of Cydonia) waarmee ik deze morgen opgestaan ben. Allemaal kei leuke meezingers met slechts één enkele “ rustpauze” werden zonder genade in het publiek gegooid. Dank U Charlie.

Checkpoint_Charlie.jpg

Na de hongerigen gespijsd te hebben konden we slechts korte tijd op Sint Veerleplein vertoeven alwaar een bijzonder trio MPEG de boel reeds goed aan het opwarmen was. Bijzonder voor ons is onder meer hun repertoire waarmee Geert Faes en zijn vrienden het publiek bekoren. Naast een aantal Franse nummers van Michel Fugain, Edith Piaf, France Gall, Anne Marie David hoor je ook Billy Joel, Ed Sheeran, Bill Withers, Joe Jackson, Vaya Con Dios, André Hazes jr maar wat ons het meeste aanspreekt is "This ole house" gekend van Shaking Stevens. We hebben geen idee waar de naam MPEG vandaan komt staat maar zullen dit in de toekomst zeker nog vernemen. Smoelentrekker van dienst Geert Faes weet als geen ander de massa gek te maken met zijn benenwerk op piano. Naar verluid werd dit optreden heel erg gesmaakt en kende een climax naar het einde toe. Jammer genoeg waren we toen reeds bij de volgende band aanwezig.

MPEG.jpg

We dachten eerst dat het niet mogelijk zou geweest zijn om Prima Nocta voor onze lens te halen met geopende paraplu’s en opeen gepakte massa maar een buitenkansje bood zich aan en dus…

Prima Nocta is een zestal rechtstreeks overgewaaid uit de middeleeuwen. Zij combineren in hun acts (want dat is het eigenlijk) o(e)riginele oudtijdse muziek instrumenten, humor met spektakel. De "pakjes", ontblote mannenborsten en ritmische muziek doet menig  denken aan kastelen, ridders en koningen. Verscheidene unieke blaas- en slag instrumenten kennen dan ook hun oorsprong in een ver verleden. Prima Nocta maakt voor 95% hun eigen liederen wat ons niet echt verwonderd. Wel verrassend is dat deze band toch heel wat roots in het Gentse heeft. Daarenboven hebben een voorkeur voor “Metal”, een muziekstijl waarop één van hun "liederen" gebaseerd is. Prima Nocta toerde door heel Europa en legde daarbij meer dan 100.00km per jaar daarvoor af wat niemand zal verbazen. Een volle Korenmarkt trotseerde anderhalf uur de aanhoudende regen voor deze toch wel uniek gezelschap. Prima zeggen we daartegen.

Tijdens de Gentse Feesten nodigden  Erik Van Biesen en Tinneke  in de Hotsy Totsy onder de naam “10’ke’s Music Project” een hele waaier voornamelijk blues muzikanten uit. Dit met een programma waarbij de blues liefhebbers hun vingers konden aflikken. Wij waren  net op tijd om de voorlaatste band te zien. Maas & Demets, twee uit het goeie hout gesneden gitaristen en zangers die recentelijk akoestisch gegaan zijn. Net op tijd om gast Henri Minnebo het overbekende “The breeze” mee te horen meezingen, super. Afsluiter was “Sweet home Alabama” die het duo voor het eerst akoestisch speelde.

Na de change-over was het de beurt aan Bill & The Burners wat ons niet veel zei tot Howlin’ Bill zijn spullen uitpakte. Bill & The Burners is eigenlijk een verhaal van hoe de paden van enkele ervaren blues musici die graag terug gaan naar de roots van de Blues. Howlin’ Bill wel eens aangekondigd als “The man who’s the dream of all women and the nightmare of all husbands” maar wij geloven daar niks van. De beuk vloog er onmiddellijk in met typische blues nummers waarin zang, harmonica en gitaarrifs elkaar afwisselen.

De bandleden van Bill & The Burners zijn: Howlin’ Bill (zang + mondharmonica), Burnin’ C. (bass + backing vocals), Magic Frank (drums) en Greasy P. op gitaar + backing vocals.

Klik op de videolink hieronder voor een fotoreportage

 

Artikel en foto's: De Clercq Marc

0
0
0
s2smodern

Gentse Feesten dag 8

Rolling_te_stone.jpg

De laatste vrijdag van de Feesten begint met aangename frissere temperaturen. Er liep dan ook heel wat meer volk in onze stad dan de afgelopen hittegolf dagen. Mensen stonden nu reeds klaar voor de band op de Korenmarkt en die was voor ons Pigtail.

Het lijkt wel een Nederlandse invasie met al die noorderburen die hierheen komen en van ons mogen ze dat best alle jaren doen.                                 Pigtail bestaat uit 5 topmuzikanten uit het Noord Limburgse Horst: Joep Vullings,(bas), Roy Verbeek (zang), John Minten (gitaar), Joris Janssen (keys), Phillippe Holla (drums) en Luc Van Rens (leadgitaar). Hun repertoire zijn geen unieke nummers die je nergens hoort maar de manier en kunde waarop ze dit doen is wel zelden gezien. Met een nooit afnemende energie stormden door hun set wat zelfs lukte zonder playlist. De gitaarsolo’s van Luc en ook de zang ban Roy maakten enorme indruk op de massa en terecht. We hoorden hits van Queen, Pink Floyd, Muse, U2, David Bowie, AHA, Bruce Springsteen en Deep Purple’s “Child in time” waarbij we dachten dat Roy het even goed deed als Ian Gillan in zijn gloriejaren. Een uitzinnige menigte was dan ook het resultaat van dit misschien wel het mooiste optreden die we zagen deze week.

Pigtail.jpg

Prozak, vorig jaar nog op ons podium tijdens de B4winterconcerts, en nu op het grote podium tevens op de Korenmarkt is een "De Kreuners tribute band". Van deze groep  kunnen we zeggen dat ze hun set van Kreunershits op voortreffelijke wijze naar het publiek toe brengen. De netjes uitgedoste  zanger Wim De Keersmaeker maakt dan ook het mooie weer bij de groep en neemt zijn publiek mee op een tocht naar het verleden. Leuk om eens iets Nederlandstalig te horen tussen al het "rockgeweld".

De jaarlijkse traditionele “Stoet van de stroppendragers” gooit altijd een beetje roet (en rook) in een optreden op onder meer het Sint Veerplein. Chris Corn eerder deze week ook andere plaatsen  te zien tijdens de Gentse Feesten wist als geen ander dit “probleem” op te vangen. Een echte muzikant staat niet graag naast of voor het podium en dat heeft Chris heel goed begrepen. Chris starte met enkele nummers solo en riep er Filip Vn Keer bij als gast voor het eerste deel. Na de stoet is het altijd moeilijk om het publiek op gang te krijgen maar dat lukte voortreffelijk deze keer. Chris haalde er afwisselend een resem gekende namen bij en zongen samen populaire songs. Het enthousiasme van  Bart De Vaere ( Vrie Wijs), Bart Mareen ( oa Partie Party), Peter De Bosschere, Geert Bonne (ex Gorki),  Pierre Lemmens (Nie Neute en TBI) en Filip Van Keer ( oa Michael Jackson Legacy) sloeg meteen aan bij de menigte. Ja der stond wat op het podium, zelden gezien en bewijst welke vrienden muzikanten van elkaar zijn. Leute en plezier komt op de eerste plaats. Dat moeten ook  “De Zotte wijven” (zo noemt Chris een groep vrouwelijke fans) gedacht hebben en sprongen mee op het podium. Hey ’t is Fieste voor iets hé en ’t doe gien zier. Peter De Bosschere kreeg ook nog eens een massage van Geert Bonne, aangenaam drummen dat. De extase kwam er natuurlijk toen iedereen op het podium samen MIA zong. Wat een avond.

CC__friends.jpg

De koek was daarmee overigens nog lang niet op voor de avond al moesten we een keuze maken en  Mr Nice op de Korenmarkt missen. Fans als we zijn van Mick Jagger en de zijnen stond een Rolling Stones tribute band gepland rond 22.00 dus een keuze was snel gemaakt. Dit moesten we zien. Er is weinig info over deze band bekend maar enkele gesprekken met drummer Mathieu Verfaillie  leerden ons dat deze tribute band nog niet zo lang bestaat. De Franstalige zanger (die overigens goed zijn best doet om een paar woorden Nederlands te praten, wou aanvankelijk een Deep Purple  tribute oprichten. Toen bleek dat zijn stem niet perfect geschikt was ervoor werd voor The Stones gekozen en met  succes. De overige bandleden zouden uit Wallonië afkomstig zijn. Een schot in de roos zo bleek “Rolling the Stone” te zijn. Alle hits van de grootse rockband aller tijden werden in sneltreinvaart op ons afgevuurd. De zanger trekt de meeste aandacht naar zich toe door de verschillende verkleedpartijen maar zeker door zijn gekke “moves”. We zagen een waar spektakel  wat ons weerhield om tussendoor  eens naar de Mr Nice of Stix & Stuff te gaan.

Alweer een geslaagde Gentse Feesten weekend avond.


Klik op de videolink hieronder voor een fotoreportage.

 

Artikel en foto's: Marc De Clercq

0
0
0
s2smodern

Gentse Feesten dag 7

Jean_Bosco_Safari.jpg

We naderen met rasse schreden het eind van de Gentse Feesten. Het was warm, heel warm op donderdag wat erin resulteerde dat veel mensen de koelte van de avond afwachtten en zo stonden een paar bands (in de hitte van)de kou en hadden amper toeschouwers. Jammer omdat die ondanks alles hun uiterste best deden en "nie pleujden”

Drie bands in een tijdspanne van drie uur op drie verschillende plaatsen is een moeilijke opgave maar toch lukte het ons opnieuw.

Als eerste band zagen we gisteren Switch Corona. Aangezien we deze rock/coverband eerder deze week beschreven onthouden we ons van het eenzelfde commentaar. Wel kan gezegd worden dat Switch Corona op zowat het heetste podium en op het heetst van de dag van de hele Gentse Feesten onverdroten het optreden afwerkte. Chapeau gasten.

Elysian_Gates.jpg

Elysian Gates. Deze band is afkomstig uit Luxemburg en trad nu voor de twee maal op tijdens de Gentse Feesten. Dit is een internationaal bekende symfonische rockband en ons nu bezochten in een licht veranderde bezetting. We zien toch wel enige belangrijke veranderingen maar het eigen werk bleef hetzelfde. Mooie veranderende ritmes, een zangeres met krachtige stem samen met duelerende sologitaristen. Een mooie inzet voor de volgend band.

Circle Unbroken stond drie jaar terug voor het eerst eveneens op de Korenmarkt. Niet vanzelfsprekend om een symfonische rockband (want Circle Unbroken is dat ook) aan bod te laten komen maar de “gok” werkte zo goed dat die een vervolg kreeg en zo konden we Marieke en de haren opnieuw zien dit jaar. Circle is een band met zijn roots in Zelzate gedreven door onder andere Frank De Mangelaere en Mariek Bresseleers. Marieke zullen sommigen kennen als zangeres bij projecten bij Maurice Engelen (Lords of Acid , Praga Khan) niet de minste dus. Naast haar ongelofelijke stem die zowel in de hoogte als laagte iedereen de koude rillingen doet krijgen was ze op zijn minst een opvallende verschijning. In badpak optreden op groot podium zie je niet elke dag en enkele mannen hun verbeelding zal beslist op hol geslagen zijn. Mariekes act met het unicorn badje zal daar niet vreemd aan geweest zijn. Circle Unbroken brengt voornamelijk eigen werk afgewisseld met een enkele cover zoals het heel mooie en trage versie van Creep. Een pracht van een optreden.

Circle_Unbroken.jpg

Snel even terug naar het St Baafsplein alwaar Jan de Bruijn, een Belgische blues singer /songwriter, samen met Patrick Cuyvers (Hammondorgel) en zangeres Jolien Thijs een optreden verzorgden. Beide muzikanten waren ons reeds bekend en wist dat deze gelegenheidsband wel goed zou zijn. Over Jolien Thijs kunnen we wel zeggen dat ook zij een prachtige stem die in deze combinatie perfect paste.

"Vaste klant” op de Gentse Feesten is ook de gekende coverband  AB nono. AB nono heeft een sterk gevarieerd repertoire? Je kunt zowel  Aretha Franklin, Mumfords & Sons, Adèle als Eurythmics horen. Eén van de centrale punten in deze toch wel schitterende coverband is Jill Hillegeers, een meer dan begenadigde zangeres. Wanneer gitarist, pianist Marc Bracke zijn versie van Joe Cocker “With a little help” zingt gaat de tent uit de bol. Lang bleven we niet omdat het laatste optreden van de dag ondertussen reeds aan de gang was. Grote verrassing toen ook Jean Bosco Safari op het podium verscheen en samen met de band “Don’t stop” (Fleetwood Mac) meezong. Het publiek werd euforisch.

Laura_Tesore_2.jpg

Laura Tesoro als laatste. Wat en wie Laura Tesoro is moeten we jullie niet meer beschrijven. Velen zullen haar beter kennen en volgen en waarschijnlijk ook aanwezig geweest zijn op de Korenmarkt. Laura verbaasd ons iedere keer opnieuw met haar enthousiasme en energie waarmee ze haar publiek onbegrensd vergast. Gelukkig hebben we nog een paar mooie beelden kunnen vast leggen voor U.

We zijn nog even St Jacobs (Walter De Buck plein) gepasseerd maar alleen eens kort naar de aanwezige band gekeken en dan snel naar huis. Eindelijk rust, oef.

Klik op de videolink hieronder voor een fotoreportage

 

Artikel en foto's: Marc De Clercq

0
0
0
s2smodern

Gentse Feesten dag 6

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_juli2019_Les_Truttes.jpg

Dag 6 staat opnieuw in het teken van kwaliteitsvolle bands waar hier en  daar zelfs een uitblinker tussen zit. De heel hoge temperaturen speelde duidelijk veel mensen parten en tot de avond inviel was het relatief rustig. De verschillende organisaties en pleinen deden opnieuw hun uiterste best om een meer dan behoorlijk programma gratis aan te bieden. We hadden graag ook nog een verslag over CPEX geschreven maar de toegang werd ondergetekende niet toegestaan.             

De eerste band van de avond, en dit op de Korenmarkt was Cherry Devine (Helen Bailey). Een Australische Rockabilly zangeres en wat voor één. Vorig  jaar zagen we Helen voor het eerst op de Korenmarkt en waren zo onder de indruk dat we  dit optreden niet wilden missen. Hellen was in haar thuisland in den beginne gekend als de Australische “Imelda May” en werd door een indrukwekkende show uiteindelijk omgedoopt tot "Princess of Rockabilly". Haar liefde voor Rockabilly brengt over de hele wereld waar ze met plaatselijke muzikanten word bijgestaan. Gisteren werd Hellen ondersteund door een miw van Nederlandse en Belgische muzikanten (Dick-piano, Coen-drums, Benny-gitaar, Mike Van Lierop-contrabas) Vorig jaar toerde haar man nog mee, dit jaar echter niet. Invloeden zijn  Imelda May, Josie Kreuzer, Janis Martin en Wanda Jackson vandaar ook het openingsnummer “Let’s have a party”. Verder  hoorden we een aparte bewerking van “Tainted love”, “Hound Dog”, ” Long Tall Sally” en “I need a Man”. Ook eigen werk kwam aan de bak, zo schreef haar ma de nummers  “Juniors in love” en “Mean evil woman” . Deze laatste song doet Cherry vermoeden dat het over haar gaat. Cherry Divine kon ondanks de hitte voluit gaan. “Die temperatuur is normaal in Australië” zei ze met een frisse pint in de hand. Zoals verwacht werd dit een optreden om de Rockabillyvingers af te likken. Kom je volgend jaar terug Hellen?

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_juli2019_Cherry_Divine.jpg

Op naar de Groentemarkt dan alwaar Chris Corn  (solo) het avond programma inzette. Dat dit niet echt solo optreden zou worden en een paar gasten enkele nummers zouden meespelen wisten we reeds van tevoren dus alle ingrediënten voor een interessant avond waren aanwezig. Chris voelde zich goed en had met zijn gebruikelijke flair al snel de hele Groentenmarkt, die nota bene volledig in de schaduw zat, op zijn hand.Nummers als  Loosing my religion, Icarus, Shotgun en Use somebody worden goed gesmaakt en dan kregen we de eerste gast. Niemand minder dan goede vriend Kurt Burgelman kwam Chris vervoegen wat enkele ludieke gesprekken opleverde. Na een eerste nummer vervoegde ook en pas ontmoette Friesche schone Ester het duo en zongen samen  “Loetse  bolleke zoetse”  gewoon subliem deze combinatie. Verder brachten Chris en Kurt nog “Save tonight”, “het is een nacht”. Bijna vanzelfsprekend sloot dit uitzonderlijk duo af met “Mia” een waar genot voor de hele Groentenmarkt die luidkeels meezong. Next guest was Pierre Lemmens die samen met Chris onder meer “Little Lion Man” zong. Velen zullen Pierre nog kennen van Niet Neute  en tevens als pianist bij Chris Corn & The Beautifull  Imperfections. Als laatste gast zagen we “Bartje bas” een ander “stuk” van Partie Party een beetje op zijn ongemak zonder bas  en allen een microfoon in de hand. Ambieer je een nieuwe carrière Bart? Chris Corn en gasten hebben van dit optreden een waar genot gemaakt en we zijn  ervan overtuigd dat dit wel een vervolg zal kennen.

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_juli2019_CC__guests.jpg

Eveneens op de Groentenmarkt zagen we Ontpopt.                                                                                    

Ontpopt is een puur Nederlandtalige coverband  met als centraal punt Jurgen Dejaegher een zanger die we kennen van z’n tijd bij “Faute Bendt”. Ontstaan een tiental jaar terug heeft Ontpopt hard aan de weg getimmerd (hoezo is een weg is niet van hout?) en komt terecht de  laatste tijd goed in de belangstelling. Popmuziek en  kleinkunst in onze eigen Vlaamse taal is wat we horen en willen horen een mooie afwisseling. Wie The Scene, Noordkaap, De Kreuners, Gorki, Marco Borsato, Clouseau, Boudewijn De Groot, Rob de Nijs, Will Tura en André Hazes in een niets ontzeggende stomende show wil zien moet bij Ontpopt terecht zijn.

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_juli2019_Ontpopt.jpg

 De laatste groep van de dag was niet de minste, geen CEPX zoals eerder vermeld  maar iets heel anders: The Peoples Party of  “Les Truttes”. Aanvankelijk begonnen als een grap zijn Les Truttes uitgegroeid tot een gevestigde waarde in  ons landje en daarbuiten. Een “coverband” (niet een alledaagse) die na meer dan 20 jaar dienst zijn sporen overduidelijk verdient heeft. Menig festival word dan ook opgezweept door deze bende showbeesten en  tevens uitstekende muzikanten. Les Truttes regeerden over het St Baafsplein alsof het een makkie en dagelijkse bezigheid is. Heel veel licht, deftige pakjes (wat moesten die gasten het warm gehad hebben) een ongekend energiek spektakel en muziek in non- stop medley stijl. Gevoelig maar soms ook ruw of prachtig gezongen wat ons soms aan een musical of theatershow deed denken. Hoe snel anderhalf uur voorbij is wanneer iet goed is mochten we terug ondervinden. .. en ze waren maar net begonnen. Van Mrs Kitty tot Mr Animal, jullie zijn een ware Family for the Party People.

Klik hieronder op de videolink voor de foto’s.

 

Artikel en foto’s/ Marc De Clercq

0
0
0
s2smodern