Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Artikels

Apéritiefconcert met "Mikhail Bezverkhni"

Lees meer: ...

In theater Tinnenpot te Gent stelt Mikhail Bezverkhni het trio "LES MISÉRABLES" voor…
En het wordt een bijzonder gebeuren.. De naam Mikhail Bezverkhni doet wellicht een belletje rinkelen, en misschien ben je hem al eens gehoord in de Gentse binnenstad, als … straatmuzikant.

Herinneren jullie zijn ontmoeting op de openingsavond van 1, 2, 3.. piano… toen hij op de hoek van de Groentenmarkt en de Langemunt in …. Concert ging met de stadscomponist Fulco Ottervanger… die passeerde op de ‘rijdende piano’?

De muzikale ontmoeting  was zo beklijvend… dat het  ineens intens stil werd op straat.
Het klonk zo echt, zo puur, zo professioneel goed en toen werd de violist herkend, het was niemand minder dan Mikhail Bezverkhni (eerste prijs viool Koningin Elisabethwedstrijd 1976. De verbazing alom dat zo’n groot man, ook een bescheiden straatmuzikant  kan zijn.

Mikhail heeft als violist een grote carrière gemaakt, als laureaat en winnaar van verschillende internationale concours. Vanaf 1978 kwam daar verandering in, hij mocht niet meer buiten de USSR optreden en kon hij geen internationale carrière uitbouwen.
Na de val van de Berlijnse Muur in 1990 heeft hij zich definitief in België gevestigd, Mikhail dacht dat men hier nog zou kennen, doch het liep aanvankelijk allemaal heel stroef. Uiteindelijk kreeg hij waardering en erkenning, hij werd binnengehaald in de conservatoria van Antwerpen en Gent.
In 1993 leerde hij Mireille Gleizes kennen, met wie hij hedendaagse Russische muziek uitvoerde en opnam, verder  heeft hij ook voor een eerste studio-opname van werk van Geisler Wyganowski gezorgd, gewerkt voor Melodya en Deutsche Grammophon enz.
Ook  heeft Michail Bezverchni zijn sporen verdiend als dirigent, acteur en als componist van onder andere filmmuziek. Zijn Suite Gambrinus won de eerste prijs van de muziek tijdens het internationale filmfestival van Valence (Frankrijk) in 1992.

Lees meer: ...Als kunstschilder heeft hij vanaf 1976 tot 1990 een 14-jarige kunstvakopleiding genoten bij Vladimir Rajkov, leerling van Robert Falk. Lange tijd na zijn vestiging in België keerde hij uiteindelijk in 2007 terug naar de schilderkunst. Meer dan 30 van zijn werken bevinden zich inmiddels in privé-collecties in België, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Rusland, Wit-Rusland, Tsjechië, Monaco, Israël, Majorca en Vaticaanstad. Dit allemaal ter info rond de violist Mikhail Bezverkhni, die present is, in Theater Tinnenpot, hij stelt er het 'trio les Misérables' voor op het apéritiefconcert. Het ensemble bestaat naast  Mikhail uit  de dames Gulzhaina Kydyrova, cello en Anastasia Kozhusko, piano.


Bijzonder feit:
Gedurende het concert en omdat het  KEG event is wordt er ook  live geschilderd.
De penselen zullen dansen op het canvas, muziek inspireert de geest, de gave van het scheppen.
De kunstenaars/schilders die hun werk live brengen, zijn: Cheyenne, Jaco en Kayleigh

Waar: Theater Tinnenpot - Tinnenpotstraat 21, 9000 Gent
Wanneer: Zondag 25.02.2018 - 11.00 tot 12.00 uur.
Reservatie via mail: frjacobs@telenet -Telefoon: 09/225.18.60
Prijs: 12 euro

Reporter Nadine Van Parys

 

0
0
0
s2smodern

Familiemusical Dolfje Weerwolfje

Lees meer: ...

Een splinternieuwe familiemusical gebaseerd op de spannende boeken van Paul Van Loon Dolfje is een doodgewone jongen van bijna zeven. Alhoewel.. gewoon? Op de nacht voor zijn zevende verjaardag gebeurt er iets heel bijzonders. Dolfje verandert. In het kille maanlicht veranderen zijn handen in kleine klauwen, op zijn hoofd groeien twee puntoren en hij krijgt een witte staart. Dolfje is een weerwolf!!

Dolfje zal moeten leren leven met het feit dat hij in de dagen rond volle maan verandert in een weerwolf. En dat zijn hele leven op zijjn kop! Hoe zullen zijn broer Timmie  en zijn ouders reageren?

En wie is toch die vreemde man die om de haverklap overal opduikt? Met o.a. Jan Schepens, Katja Retsin en Dorothy Wuyts Katja Retsin maakt haar musicaldebuut naast haar echtgenoot Jan. Ze is vooral bekend als omroepster (VRT), presentatrice van o.a. “Vlaanderen Vakantieland”, “Steracteur Sterartiest”, “De Rode Loper”… Sinds oktober 2017 werkt ze voor de regionale zender TV-Oost. Katja is ook schrijfster van kinderboeken. In de muscial Dolfje Weerwolfje maakt ze haar debut, en speelt ze de mama van het hoofdpersonage Dolfje Wolfje en vertolkt ze kakelvers Dollie, een kip. Acteren is haar niet vreemd, en zoals ze zelf zegt: ‘tot mijn 24ste speelde ik amateurtoneel. Maar na mijn studie kwam het televisiewerk erbij en dat viel niet te combineren. Nu heb ik wel tijd. Musical had ik nog nooit gedaan. Het is acteren, dansen én zingen tegelijkertijd.
De combinatie is niet simpel, maar ik moet geen solo’s brengen, maar heb toch wat zanglessen gevolgd. Dat viel gelukkig goed mee’.

Ten huize Schepens-Retsin klinken nu regelmatig Dolfjes songs, en het echtpaar warmt samen hun stem op, oefenen hun teksten… daar gaat de musical over in het gewone maar drukke dagdagelijkse leven, met een huishouden van 5 personen (het echtpaar heeft drie kinderen). Het gaat daar stellig aan toe…. Vooral als het volle maan is… oeoehoehoe (de kreet van Dolfje Weerwolfje klinkt als een rode draad in de musical.

Waar: Cultuurcentrum Evergem CC Stroming -  Weststraat 31, 9940 Evergem
Wanneer: Première zaterdag 14/04/2018
Reservatie: teleticketsservice.com 070/345.345
Info www.dolfjeweerwolfje.be

 
Reporter Nadine Van Parys

Fotoslideshow:

0
0
0
s2smodern

Vandaag is het Chinees nieuwjaar

Lees meer: ...

Het Chinese jaar Huangdi 4715, het Jaar van de Hond, begint op vrijdag 16 februari 2018.

Chinees nieuwjaar wordt gedurende 15 dagen gevierd, of ook wel op de eerste tot en met de vijftiende dag van de eerste maand van de Chinese kalender. Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december. Dit kan niet voor 21 januari en niet na 20 februari gebeuren.


Tradinioneel wordt het Chinees nieuwjaar gevierd met een drakendans en leeuwendans. Gebruikelijk is dat men schulden betaalt, nieuwe kleren koopt, het huis schoongemaakt, de goden eert en familiaal samenkomt.

Volgens legenden was Nian ("Nyehn") een mensetend prooidier in het oude China, die ongemerkt huizen kon binnendringen. Al gauw leerden de Chinezen dat Nian gevoelig was voor hard lawaai en de kleur rood, en zij verdreven hem met explosies, vuurwerk, en veelvuldig gebruik van de kleur rood in het huis. Deze gebruiken leidden tot de eerste nieuwjaarsvieringen. Hierdoor geven de mensen elkaar cadeaus ingepakt in rood papier en steekt men vuurwerk verpakt in rood papier af.

Chinese parade in Gent
In Gent vindt er op zaterdag 24 februari voor de derde keer een door de Chinese gemeenschap georganiseerde nieuwjaarsparade plaats. De vorige edities vonden plaats in Brussen en Dinant. De Chinese gemeenschap in België kiest Gent als locatie voor de parade om een aantal redenen. Gent leent zich als culturele, bruisende stad met een historisch centrum tot de ideale locatie.

Programma
    14 tot 15 uur     : ­openingsceremonie onder de stadshal
    15 tot 16.30 uur : ­ nieuwjaarsparade door het centrum

Lees meer: ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0
0
0
s2smodern

Disarming Design from Palestine

Lees meer: ...

Ongewoon design label van Palestijnse producten

‘Disarming Design from Palestine’ is een ongewoon designlabel dat gebruiksvoorwerpen uit Palestina ontwikkelt, toont en verkoopt. De producten zijn ontworpen door hedendaagse designers en kunstenaars in samenwerking met lokale producenten en ambachtslu. Het label wil alternatieve verhalen brengen over Palestina nu en reflecteren over de functie van creatieve praktijken in conflictsituaties.


Naar aanleiding van het Vlaams-Palestijns festival ‘Under Construction: Flemish Palestinian Connections’ presenteert ‘Disarming Design from Palestine’ een opstelling met bijzondere producten in vier historische salons van Design museum Gent. Het museum transformeert opnieuw tot een private woning met een eetkamer, speelkamer, televisiekamer en kleedruimte. Het lijkt alsof er een Palestijnse familie is neergestreken, die de bezoeker verwelkomt. De woning is gevuld met fragmenten van conversaties die plaatsvonden in Gaza en Ramallah, en de objecten vertellen over het dagelijkse leven in Jeruzalem, Gaza, de Westelijke Jordaanoever en vluchtelingenkampen. Alle producten verwijzen naar de huiselijke omgeving en vertellen over wat het betekent om in Palestina te wonen of om Palestijns te zijn.
Ze roepen belangrijke vragen op in deze context: wat betekent ‘thuis’? Waar en wanneer voelen we ons thuis? Aan de hand van deze vragen geven de tentoongestelde objecten - vaak op een poëtische en ongebruikelijke manier - een heel andere kijk op politiek. De objecten verspreiden alternatieve verhalen over wat het betekent om op dit moment in Palestina te leven. Zo laat een glazen maatbeker de ongelijke waterverdeling zien, geeft een bord inzicht in gastvrijheid, toont een portefeuille dubbele nationaliteiten en verspreidt een tas de geluiden van Jeruzalem. De creatieve namen van de ongewone producten verwijzen naar de situatie en levensomstandigheden. Disarming Design from Palestine werd bekroond met de Henry van de Velde Award 2016 in de categorie Communicatie.

Sinds 2002 wordt een illegale scheidingsmuur gebouwd die onvoorstelbaar groot is. Veiligheidstorens moeten de controle garanderen over wat niet te controleren is. De muur, die door de Israëlische bezetters als een architecturale ‘oplossing’ wordt voorgesteld, vernietigt levens, ruimte, bewegingsvrijheid, landbouw, landschappen, mensenrechten en menselijke waardigheid. Deze tol is een ironische knipoog naar de vicieuze cirkels van het veiligheidssysteem.


Disarming team
Annelys de Vet (oprichter en ontwerper), Ghadeer Dajani (productiemanager), Raoul Hamouri (zakelijk manager), Mohammed Abusal (coördinator Gaza), Inès Marques (stagiaire).

Een kleine selectie te bezichtigen voorwerpen en betekenis:

Vicious Circles
Tol uit olijfhout in de vorm van een uitkijktoren en de scheidingsmuur. “Abdullah Awad (PS) Abu Jack Nassarallah (Beit Sahour, PS)". Sinds 2002 wordt een illegale scheidingsmuur gebouwd die onvoorstelbaar groot is. Veiligheidstorens moeten de controle garanderen over wat niet te controleren is. De muur, die door de Israëlische bezetters als een architecturale ‘oplossing’ wordt voorgesteld, vernietigt levens, ruimte, bewegingsvrijheid, landbouw, landschappen, mensenrechten en menselijke waardigheid. Deze tol is een ironische knipoog naar de vicieuze cirkels van het veiligheidssysteem.

Checkpoint Brush
Verwijdert stof en herinneringen na de grensovergang.
“Vida Daher (PS), Arab Association for the Blind (Old  City, Jerusalem, PS), Saad Ghanem (Hebron, PS), Print Zone (Ramallah, PS)”
Een reis van de Westelijke Jordaanoever naar Jeruzalem – of omgekeerd – is geen eenvoudige onderneming. Met het openbaar vervoer alleen red je het niet. Je moet
altijd wel ergens een eindje lopen om voorbij het checkpoint te komen en daar is het aanschuiven om naar de andere zijde over te steken. En als je dan eindelijk aan de andere kant staat, zitten je schoenen onder het stof. Met deze Checkpoint Brush verwijder je niet alleen het stof zodat je schoenen weer mooi glimmen, maar wis je ook de herinneringen aan de reis uit. Figuurlijk kan deze borstel je verbeelding sterken om de checkpoints uit het landschap te wissen.

Checkpoint Bag
Lederen tas met diverse zakjes en een verborgen boodschap. “Areej Ashhab (PS), Monika Grütze (LV), Florian Mecklenburg (DE), Jelld workshop, handmade leather (Hebron, PS)”. Deze rugzak vertelt het verhaal van de strijd die duizenden Palestijnen elke dag leveren. Het systeem wordt uitgedaagd, en de drager van de tas krijgt onvoorziene krachten. De Israëlische soldaten bij het checkpoint krijgen een verborgen patroon van sleutels te zien – symbool voor het recht van terugkeer of de haqq al-awda – die alleen onder de röntgenmachine zichtbaar wordt. Zo wordt de tas een betekenisvol item dat symbool staat voor het recht op bewegingsvrijheid en het recht om terug te keren naar het eigen land.

Waar: Design museum Gent - Jan Breydelstraat 5, 9000 Gent
Wanneer:  van 16 februari tot 15 april 2018
Openingsuren: maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: van 9:30u tot 17:30u
Zaterdag, zondag, feestdagen en schoolvakanties: van 10:00u tot 18:00u - Gesloten op woensdag
Toegang: gratis van 16.02 tot 25.02
De producten zijn ook allemaal te koop in de webshop www.disarmingdesign.ps.
Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.



Reporter en fotografe Nadine Van Parys

Fotoslideshow:

0
0
0
s2smodern

De Dansketting in Aalst

Lees meer: De...

‘Tientallen, honderden mensen die zich dansend doorheen de straten begeven, begeleid door lokaal muzikaal talent. Jong en oud, schoorvoetend of toonaangevend. De groep groeit aan en nodigt iedereen uit om mee te dansen…’
Op Dag van de Dans (zaterdag 28 april 2018) nodigt Danspunt alle steden, gemeenten en dorpen uit om deel te nemen aan De Dansketting. Overal in Vlaanderen en Brussel duiken die dag (menselijke) danskettingen op. In Aalst slaan de stad, Kunstoevers, Cultuurcentrum De Werf, vzw De LuchtBrug en danscompagnie Francine De Veylder de handen in elkaar om zich samen met de inwoners al dansend een weg te banen doorheen de stad.

Danscompagnie Francine De Veylder zorgt ervoor dat alle deelnemers de choreografie onder de knie krijgen. Vzw De LuchtBrug zorgt er o.l.v. Philippe Coffyn voor dat de deelnemers muzikaal begeleid worden tijdens hun dansketting doorheen de stad.

Wil jij als vereniging, individu, gezin, buurtcomité, vriendengroep… gratis meedoen met de Dansketting tijdens Kunstoevers? Stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met als onderwerp DANSKETTING. De enige voorwaarden om deel te nemen, zijn goesting hebben om te dansen en minstens 12 jaar oud zijn.


Praktisch:
Aanleren choreografie: zaterdag 28 april van 14 tot 15u op het Werfplein.
15 uur: start ketting met vertrek en aankomst op Werfplein en traject (+/- 1300 meter) langs beide Denderoevers.
Verzamelen op het Werfplein vanaf 13u30

0
0
0
s2smodern

Symposium: scheuren in cultuur n.a.v. 30 jaar De Werf

Lees meer: ...

In een snel veranderende samenleving zijn cultuurcentra in centrumsteden, als spilfiguur in een lokale en regionale context én als belangrijke actoren in een Vlaams cultuurbeleid en kunstenlandschap, volop op zoek naar hun rol en positie, niet alleen voor vandaag maar vooral naar de toekomst toe.
30 Jaar De Werf is dan ook de ideale aanleiding om, vanuit de specifieke context van de stad Aalst en de ruime regio, een antwoord te formuleren op een aantal economische impactvragen, op sectorbrede toekomstuitdagingen en een analyse uit te voeren op publieksvlak. Dit alles wordt, samen met een brede bevraging van de sector, gebundeld in een boeiende publicatie - ‘Scheuren in Cultuur. Prikkelende inzichten over lokaal cultuurbeleid in Vlaanderen’ - en voorgesteld tijdens een symposium op 5 maart 2018.

Programma:

8u30: onthaal en koffie
9u30: verwelkoming door Christoph D'Haese (burgemeester stad Aalst)
9u45: duiding publicatie 'Scheuren in cultuur' door Patrick De Rynck (auteur - rondetafelgesprekken en individuele gesprekken), Prof. dr. Annick Schramme (Cultuurmanagement Universiteit Antwerpen - korte toelichting onderzoeksresultaten) en Kristof Mertens (Expert Competitiviteit en Impactmeting - IDEA Consult)

Zakelijk-bedrijfseconomisch debat - Commercie of cultuur: een vals dilemma?
10u30: salongesprek met Prof. dr. Bart Van Looy (Faculteit Economics and Business KU Leuven), Els De Bodt (directeur HETPALEIS Antwerpen) en Joy Arpots (artistiek scout Brabant C.)
11u15: muzikaal intermezzo door Perlin (Pauline Verminnen)
11u30: Leeds Culture Strategy 2017-2030: cultuur ingebed in alle beleidsdomeinen van de stad. Een inspirerend en uniek praktijkvoorbeeld door Robin Hawkes (Executive Director West Yorkshire Playhouse) en Machteld De Ruyck (verantwoordelijke voor Creative Engagement and Older People's Programme Manager)

12u30 - 13u30: Middagbreak

Politiek-maatschappelijk debat - Kantelend cultuurbeleid! Continueren of anticiperen? (Er komen nieuwe beleidstijden. Wat willen we?)
13u45: salongesprek met Peter de Caluwe (intendant Muntschouwburg Brussel), Franky Devos (algemeen coördinator kunstencentrum Vooruit) en Cor Wijn (senior consultant & interimmanager BMC Cultuurteam)
14u30: Bert Kruismans geeft een cultureel hoogstaande reactie.

Artistiek debat - Speelplekken: naar een nieuw model?
15u: salongesprek over schaalvergroting met Vincent Van den Bossche (oprichter artiestenbureau Vincent Company), Leen Laconte (directeur Overleg Kunstenorganisaties) en Anneke van der Linden (programmeur theater en dans De NWE Vorst Tilburg)

Afsluiting
15u45: officiële voorstelling publicatie door Sven Gatz (Vlaams minister voor Cultuur, Jeugd, Media en Brussel)
16u15: slotwoord door Ilse Uyttersprot (schepen van Sport, Cultuur, Evenementen, Vrije tijd en Facility stad Aalst)

Aansluitend: nationale persconferentie en receptie

moderator: Tom Van de Velde (hoofd sectorontwikkeling Herita)
presentatie: Kim Van den Eeckhout (marketing en communicatie stad Aalst)

Reservatie: www.ccdewerf

(bron + foto CC De Werf)

0
0
0
s2smodern